لطفا سوالات خودتون رو در این بخش مطرح کنید.
گفتنی است که میتوان از هبههایی که به صورت رسمی به ثبت رسیدهاند، نیز رجوع کرد. برای رجوع از هبهنامه، واهب به دادگاه حقوقی مراجعه و دادخواست ارائه میکند. در محکمه نیز یکی از این دو حالت دیده میشود: نخست اینکه هبه ثبت شده و دارای سند رسمی است..(بخشیدن مهریه)
در این حالت واهب بدون اینکه نیاز باشد هبه را به اثبات برساند درخواست رجوع خود را مطرح میکند. اما دیگری، زمانی است که هبه به صورت رسمی به ثبت نرسیده است. (هبهنامه عادی یا هبه شفاهی)..(بخشیدن مهریه)
در این حالت واهب مکلف است تا در دادگاه نخست انعقاد عقد هبه را به اثبات برساند آنگاه اعلام کند که میخواهد از عقد رجوع کند. این وکیلدادگستری این نکته را متذکر میشود که در هر دو حالت فوقالذکر واهب موظف است تا با استفاده از ادله اثبات دعوا نشان دهد که از حق رجوع برخوردار است. ادله اثبات دعوا عبارتند از: اقرار، سند کتبی، شهادت، امارات و قسم..(بخشیدن مهریه)
در بخشیدن مهریه توجه داشته باشید که:
۱ـ قبل از تنظیم سند بقای مهریه از دفترخانه رسمی ازدواج استعلام شود..(بخشیدن مهریه)
۲ ـ پس از تنظیم سند تصویر اقرارنامه به انضمام نامة دفترخانه جهت ثبت در ستون ملاحظات ثبت مربوطه به دفتر ازدواج ارسال گردد.
۳ ـ از تنظیم اقرارنامه به صورت اقرار به هبه یا بخشش خودداری گردد. زیرا چنین مجوزی به دفاتر اسناد رسمی داده نشده است.
۴ ـ در صورت تمایل به صلح مهریه سند به صورت صلح مهریه تنظیم خواهد شد..(بخشیدن مهریه)
۵ ـ سردفتران محترم ازدواج باید متوجه باشند، تعیین کردن مهریههای بدون حساب و کتاب و نامعقول زمینههای مستعدی را در کنار سایر مشکلات برای اختلاف و جدایی فراهم خواهد نمود که آثار و تبعات منفی آن به دفاتر ازدواج و اسناد رسمی سرایت خواهد کرد..(بخشیدن مهریه)
۶ – در مورد هبهنامه های رسمی امکان انکار و تردید وجود ندارد؛ بنابراین هیچیک از خواهان و خوانده نمیتواند مدعی شود که در صحت و اصالت سند مزبور مردد است. ثانیا میتوان از هبههایی که به صورت رسمی به ثبت رسیدهاند، رجوع کرد؛ بنابراین ثبت رسمی هبه دلیل بر این نمیشود که نتوان از آن رجوع کرد.
۷ – زمانی که هبه به صورت رسمی به ثبت نرسیده است (هبهنامه عادی یا هبه شفاهی) در این حالت واهب مکلف است تا در دادگاه نخست انعقاد عقد هبه را به اثبات برساند، آنگاه اعلام رجوع از هبه کند؛ اما در هبه ای که مستند به سند رسمی است اثبات هبه لازم نیست..(بخشیدن مهریه)
۸ – زمانی که زن میگوید: من مهر خود را به تو بخشیدم، در این حالت همانند سایر اشکال هبه، تکلیف شوهر در پرداخت مهریه به طور کلی از بین نمیرود و زن میتواند تحت شرایطی از هبه مزبور رجوع و مهر خود را مطالبه کند..(بخشیدن مهریه)
از این رو بهنظر میآید سران محترم ازدواج در زمان تنظیم و ثبت ازدواج وظیفه سنگین و مهمی برعهده دارند تا در مقابل بدعتهای نامعقول به خصوص در مورد تعیین مهریه سنگین مقاومت نمایند و زوجین و والدین آنها را نسبت به فلسفه مهر و عندالمطالبه بودن و غیره رهنمون نمایند. و ضمنالعقد شرط نمایند که بدون حضور والدین زوجه، زوجه حق وصول مهریه خود را نخواهد داشت..(بخشیدن مهریه)
۱ – در تاریخ ذیل این سند خانم …………………… به شماره شناسنامه ………… متولد ………………. شماره ملی ……………. همسر و زوجه آقای …………………… طبق عقدنامه و سند رسمی ازدواج ثبت شده بشماره ترتیب …………….. بتاریخ ………………… دفتر رسمی ثبت ازدواج شماره …………….. تهران در این دفترخانه حاضر گردید و بعد الحضور اقرار و اعلام صریح نمود بر اینکه : اینجانبه خانم ……………………………………. به مشخصات فوق الذکر در کمال صحت و سلامت عقل و با طیب خاطر و رضای کامل با امضاء ذیل این سنداقرار و اظهار صریح می نمایم مبنی بر اینکه ذمه زوج و شوهرم آقای ………. بمشخصات فوق الذکر و نیز ذمه خانواده زوج و شوهرم را ، از تعداد ……………. سکه تمام بهار آزادی از کل و تمامی مهریه و صداقم موضوع سند ازدواج فوق الذکر بشرح مندرج در سند ازدواج مذکور ، ابراء نمودم . و بری الذمه شدن شوهرم را از کل و تمامی مهریه و صداقم اقرار می نمایم . و در رابطه با موارد مذکور در این سند هیچگونه اعتراض و ادعائی نداشته و ندارم و در رابطه با موارد مذکور در این سند حق هرگونه ایراد و اعتراضی را در آینده از خود سلب و ساقط می نمایم . و دیگر هیچگونه حقی در این رابطه ندارم و ضمن العقد خارج لازم ( که عقد خارج مزبور بطور شفاهی فی مابین اینجانب و زوج فوق الذکر منعقد شده ) هرگونه ادعا و ایراد و اعتراض بعدی و احتمالی خود را ولو به عنوان تضرر و غیره و نیز حق رجوع را از خود سلب و ساقط نموده و می نمایم .(بخشیدن مهریه)
این سند باستناد نامه شماره ………….. مورخ ……………… دفتررسمی ازدواج شماره ………….. تهران مبنی بر عدم صدور اجرائیه جهت مهریه موضوع سند ازدواج مذکور تنظیم گردید .(بخشیدن مهریه)
۲ – همچنین زوجه خانم ………………. با مشخصا ت فوق الذکر در این دفترخانه حاضر گردید و بعد الحضور اقرار و اعلام صریح و منجز نمود بر اینکه : کلیه حق و حقوق خود در زمان زناشوئی اعم از نفقه و اجرت المثل و اجرت المسمی و غیره را از همسر خود آقای …………………… با مشخصات فوق الذکر وصول نموده و حق هرگونه ادعا و ایراد و اعتراضی را در آینده و نیز حق رجوع را از خود سلب و ساقط نمود .(بخشیدن مهریه)
علاوه آنکه چون زوجه خانم …………… با مشخصات بالا معروف دفتر نبودند :
-۱- آقای / خانم ………………… فرزند ……….. بشناسنامه ……………………… صادره از …………………. متولد …………….. به شماره ملی …………..
۲ – آقای / خانم ………………… فرزند ………. بشناسنامه ……………………… صادره از …………………. متولد …………….. به شماره ملی …………..
هویت وی را شناساندند و ذیل سند مربوطه را امضاء نمودند.
بتاریخ …. / …. / ………………
امضا و اثر انگشت زوجه :
امضا و اثر انگشت شاهد :
در تاریخ زیر حاضر دفتر گردید خانم …………………………….. فرزند …………………. دارنده شماره شناسنامه ………………. صادره از ………………… متولد………………. به شماره ملی ………………….. ساکن ………………………………….. زوجه نام برده در نکاحیه ………………….. دفتر ثبت رسمی ازدواج شماره ………………………. بعدالحضور دانسته و فهمیده و در کمال صحت و سلامتی در حضور والدین خود آقا و خانم …………………………….. فرزند …………………. دارنده شماره شناسنامه ………………. صادره از ………………… متولد………………. به شماره ملی ………………….. ساکن …………………………………..اقرار به وصول و دریافت مهریه خود با احتساب ارزش مهریه براساس مادة ۲ آییننامه اجرایی قانون الحاق یک تبصره به ۱۲۰۸ قانون مدنی مصوب ۱۲/۲/۱۳۷۷ هیئت محترم وزیران را از زوج خود آقای …………………………….. فرزند …………………. دارنده شماره شناسنامه ………………. صادره از ………………… متولد………………. به شماره ملی ………………….. ساکن ………………………………….. نمود و با تنظیم این اقرارنامه ذمة شوهر از موضوع مهریه بری گردید. سریال اوراق مصرفی به شماره و قبض حقالتحریر به شماره ………………….. صادر و تسلیم گردید. بهای اوراق مصرفی و حقالثبت و حقالتحریر طبق قبض شماره ……………………… به مبلغ ۳۱۷۵۰ ریال به بانک ملی شعبه ……………………… پرداخت گردید به تاریخ … .(بخشیدن مهریه)
محل امضای مُقر
اینجانب …………………………….. فرزند …………………. دارنده شماره شناسنامه ………………. صادره از ………………… متولد………………. به شماره ملی ………………….. ساکن …………………………………..با طیب خاطر و رضای کامل اقرار و اعتراف می نمایم مبنی بر اینکه از تمامی و کل مهریه که عبارت است از تعداد …………………….. تمام سکه بهار آزادی و…………..و……………. موضوع قباله نکاحیه ثبت شده تحت شماره …………………. دفتر ازدواج شماره…………….. می باشد فقط و منحصراً تعداد …………………. تمام سکه بهار آزادی را به شوهرم آقای …………………………….. فرزند ………………… بشناسنامه ……………………… صادره از ……….. متولد ………………….. ساکن نشانی بالا ، بذل و بخشش نموده ام و مقدار ……………….. تمام سکه بهار آزادی باقیمانده بر ذمه شوهرم با مشخصات بالا می باشد که کما فی السابق عندالمطالبه ، حق اخذ و دریافت آن را دارم و در رابطه با موارد یاد شده هیچ گونه ادعائی از شوهرم با مشخصات بالا نداشته و ندارم . ضمناً آقای ……………… با مشخصات بالا نیز با طیب خاطر و رضای کامل نسبت به موضوع موصوف معترف و مورد قبول نامبرده نیز بوده و می باشد . علاوه آنکه چون خانم …………… با مشخصات بالا معروف دفتر نبودند ۱- آقای / خانم ………………………. فرزند………….. بشناسنامه ……………………… صادره از …………………. متولد …………….. به شماره ملی ………………………… ساکن ………………………………………………………………………. شغل ……….. ۲- آقای / خانم ……………………………… فرزند …………………. بشناسنامه ………………………. صادره از …………………متولد ……………….. به شماره ملی ……………………….. ساکن …………………………………………………………. شغل ……………… هویت وی را شناساندند و ذیل سند مربوطه را امضاء نمودند..(بخشیدن مهریه)
بتاریخ …. / …. / …………….. هجری شمسی .
بخشیدن مهریه : مهریه را می توان به اصطلاح بخشید یا بذل کرد.(بذل به معنی بخشش به کار برده می شود) به هر شکل و روشی که قابل اثبات و مستند باشد زن می تواند تمام یا بخشی از مهریه را به همسرش ببخشد یا از دریافت آن صرف نظر کند؛ در عین حال قانونگذار در ازدواج دائم این حق را برای زن پیش بینی کرده است تا پیش از دریافت مهریه بتواند از انجام وظایف خود به عنوان همسر خودداری کند..(بخشیدن مهریه)
زن به محض عقد مالک مهریه است و می تواند هر تصرفی بخواهد در آن بکند ..(بخشیدن مهریه)
منظور از ابرای مهر این است که زن مهر خود را به مرد ببخشد و مثلا بگوید لازم نیست به من مهریه بدهی یا من مهریه از تو نمی خواهم یا مهریه برای خودت و … .
بخشش مهر شاید از جهاتی مطلوب باشد اما از جهات دیگر پیامدهای نامطلوبی نیز دارد . زیرا در صورت بخشش مهر به مرد ، اگر زمانی این مرد ورشکسته یا قصد طلاق زن را بکند ، زن هیچ حقی بر مهر ندارد گر چه زن می تواند پس از مرگ شوهر ، مهر را به مرد ببخشد . و یا از ماترک مرد مطالبه مهریه اش را بنماید..(بخشیدن مهریه)
ابراء یا بخشیدن مهریه:اگر زن ذمه شوهر را از مهر ابراء نماید (ببخشد) و مرد نیز قبل از وقوع نزدیکی زن را طلاق دهد باید زن نصف مهر را به مرد بدهد زیرا ابراء(بخشیدن مهریه) بمنزله دریافت مهریه است..(بخشیدن مهریه)
بنابراین هرگاه زن قبل از طلاق ذمه زوج را بکلی بری نموده (مهریه را به مرد بخشیده باشد) پس از وقوع طلاق مرد می تواند نیمی از مهر را مطالبه کند هرچند که مرد به زن چیزی نپرداخته باشد.
توجیه این مسئله روشن است زیرا زن هنگام ابراء (بخشش) مالک تمامی مهر بوده و آن را به یکجا به زوج واگذار کرده..(بخشیدن مهریه)
موادی از قانون مدنی که در مورد هبه میباشدماده ۷۹۵- هبه عقدی است که به موجب آن یکنفر مالی را مجانا به کس دیگری تملیک می کند تملیک کننده واهب طرف دیگر را متهب ، مالی را که مورد هبه است عین موهوبه می گویند..(بخشیدن مهریه)
ماده۷۹۶- واهب باید برای معامله و تصرف در مال خود اهلیت داشته باشد.
ماده۷۹۷- واهب باید مالک مالی باشد که هبه می کند.
ماده۷۹۸- هبه واقع نمی شود مگر با قبول و قبض متهب اعم از اینکه مباشر قبض خود متهب باشد یا وکیل او و قبض بدون اذن واهب اثری ندارد.
ماده۷۹۹- در هبه به صغیر یا مجنون یا سفیه قبض ولی معتبر است .
ماده۸۰۰- در صورتی که عین موهوبه در ید متهب باشد محتاج به قبض نیست ..(بخشیدن مهریه)
ماده۸۰۱- هبه ممکن است معوض باشد و بنابراین واهب می تواند شرط کند که متهب مالی را به او هبه کند یا عمل مشروعی را مجانا” بجا آورد.
ماده۸۰۲- اگر قبل از قبض واهب یا متهب فوت کند هبه باطل میشود.
ماده۸۰۳- بعد از قبض نیز واهب میتواند به ابقاء عین موهوبه از هبه رجوع کند مگر در موارد ذیل :
۱- در صورتی که متهب پدر یا مادر یا اولاد واهب باشد..(بخشیدن مهریه)
۲- در صورتی که هبه معوض بوده و عوض هم داده شده باشد.
۳- در صورتی که عین موهوبه از ملکیت متعب خارج شده یا متعلق حق غیر واقع شود خواه قهرا” مثل اینکه متهب به واسطه فلس مهجور شود خواه اختیارا” مثل اینکه عین موهوبه به رهن داده شود.
ماده۸۰۴- در صورت رجوع واهب نماآت عین موهوبه اگر متصل باشد مال واهب و اگر منفصل باشد مال متهب خواهد بود.
ماده۸۰۵- بعد از فوت واهب یا متهب رجوع ممکن نیست ..(بخشیدن مهریه)
ماده۸۰۶- هرگاه داین طلب خود را به مدیون ببخشد حق رجوع ندارد.ببببب
ماده۸۰۷- اگر کسی مالی را به عنوان صدقه به دیگری بدهد حق رجوع ندارد.(بخشیدن مهریه)
رسول اکرم(ص):
هر کس زنی را با مهریه بگیرد، ولی در نیّت پلیدش قصد پرداخت مهریه را نداشته باشد، روز رستاخیز در قیافه زناکاران می آید.
کنز العمّال-ج16--ص323
امام علی (ع):
هر کس در مورد پرداخت مهریه به زنش ستم کند، که بوسیله آن زوجیّت او مباح گردیده، گرفتار زنا شده است.
بحار الأنوار- ج103 -ص 352
امام صادق (ع):
مردی که زنی را به همسری می گیرد، و قصد پرداخت مهریه او را ندارد، عمل او حکم زنا را دارد. وسائل الشیعه - ج 15- ص21
سلام..
میخواستم بدونم مهریه حضرت زهرا چند سکه میشه؟؟
لطفا بیاین وبلاگم جواب بدین..
سلام علیکم
به نقل از پایگاه حوزه خدمتتان عرض میکنیم که:
مهر حضرت فاطمه زهرا(س) پانصد درهم یعنی پانصد مثقال نقره مسکوک می باشد. در حقیقت مهر حضرت فاطمه(س) همان زره حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام بود که آن را به پانصد درهم و بنابر نقلی چهارصد درهم فروختند، البته قول اوّل مشهورتر است.تعیین و تطبیق مهر السنه با قیمتهای رائج امروز، متغیّر و سیّال است و روزانه متفاوت می شود. جهت تعیین قیمت پانصد درهم باید به صرّافی ها و جواهر فروشیها مراجعه کرده و قیمت روز یک درهم (یک مثقال نقره مسکوک) را پرسید و به این طریق مهرالسنه حضرت فاطمه(س) به نرخ روز معین می شود.البته مرحوم سبزواری در مهذب الاحکام قیمت هر درهم را به گرم چیزی معادل 2.6نقره بیان می کند.
سلام
خوبه که خودمونو ملزم کنیم که پا جای پای اهل بیت علیهم السلام بذاریم، خیلی خوبه، احسنت.
اما من تصور میکنم اساسا به این طرح نگاه عمیقی نشده و همین جوری مطرح شده.
اول اینکه تو جامعه کنونی ما عملا بسیاری از خانم ها مهریه شون رو بخشیدن، چون در درجه اول آقایون خودشونو ملزم نکردن که طبق احکام شرعی و سیره اهل بیت علیهم السلام مهریه رو بلافاصله پرداخت کنن، و خانم ها هم هیچ وقت اونو طلب نمیکنن، این خودش بخشش مهریه است. اما اگر یک مردی خواست طبق شرع و سیره اهل بیت عمل کنه و مهریه رو از سر مهر و علاقه به خانمش تقدیم کنه، تازه اونجا میشه این طرح رو اجرا کرد و از خانما خواست حالا شما هم بیاید به سیره اهل بیت عمل کنید.
2.بنده بیشتر از اینکه مهریه رو برای ضمانت پس از طلاق بدونم، برای ضمانت زندگی زن پس از مرگ شوهرش میدونم. به این صحبت من کاملا دقت کنید و ببینید دارید چه حقی رو از خانوما سلب میکنید، زن پس از مرگ همسرش از اموال همسرش حق داره فقط یک هشتم رو به عنوان ارث برداره و بقیه اموال به فرزنداش میرسه، اما اگه مهریه شو نگرفته باشه قبل از اینکه اموالش تقسیم بشه مهریه شو باید از روی اموال برداره.حالا شما فکر کنید زنی تو تمام سختیای همسرش همراه بوده و باعث پیشرفت مالی همسرش شده، حالا که همسرش از دنیا میره هیچ سهم قابل توجهی از مال همسرش نداره و حتی بچه ها میتونن خونه رو بفروشن و مادرشونو آواره کنن، که از این مثالا بسیاره تو جامعه. اما گاهی همین مهریه مادرو از وابستگی به بچه هاش حفظ میکنه.
توروخدا توروخدا انقدر بی فکر طرح ارائه ندین، یه نفر ممکنه به تبعاتش فکر نکنه و جوگیر بشه.
سلام
من 13 سالمه و خیلی کوچیک تر از این حرفام که بخوام مهریمو ببخشم ولی می خواستم ازتون به خاطر این مطلب و مطالب دیگتون تشکر کنم
واقعا تاثیر گذار و مفیدن
احتمالا در زندگی آیندم هم ازشون بهره خواهم گرفت
این سایت مسخره تون رو تعطیل کنید.چی دارید به دخترای مردم یاد میدین؟مگه اخلاقای شوهرا مثل اخلاق حضرت علی هستش که اخلاق زنها بخواد بشه مثل حضرت زهرا؟مثل اینکه دادگاههای خانواده نرفتید اصلا.مردی که مرد باشه با کمال میل مهریه زنشو خورد خوردم که شده میده .نه اینکه راضی به بخشیدن حقش بشه.زنی که مهریه نداره تو این دوره و زمونه روی هواست.معلوم نیست فردا شوهرش دست یکی رو بگیره و بیاره تو خونه و بگه اینم زن صیغه ایمه.ناراحتی به سلامت.مهریه هم که نداری.
شما و سایت مزخرفتون در ایجاد چنین جسارت و وقاحتی در مردا مسئول هستید.به جای این مسخره بازیها بخشیدم بخشیدم راه انداختنا به زن و شوهرها رسم و راه زندگی رو یاد بدین.نه اینکه زمینه برای وقیح شدن مردها رو فراهم کنید.
زنی که مهریه اش رو میبخشه شوهرش در قبال این لطف ! چه میکنه براش ؟!؟!!
هیچ مرجعی حتی اقای خامنه ای همچین چیزی رو قبول ندارن و تایید نمیکنن.چون اقا میگن خطبه هایی رو میخونن که 14 تا سکه باشه.یعنی هیچی هیچی هم نباید باشه.اگر اینجوری بود اقا میگفتن من فقط یک سکه مهریه رو خطبه میخونم.
بیخود پای امام رضا و امام حسین و حضرت و زهرا و ....رو به این لودگی باز نکنید.نرمال باشید.به جای اینکه رو ز اول بگید 500 تا سکه همون موقع میگفتید 14 تا.که بعدا این فردین بازیا رو نخواین در بیارین.
نظرمو منتشر نکنید.و میدونم نمیکنید.
در جهل خود بمانید و بسوزید ولی بدانید در فروپاشی کانون خانواده در این نسل و قرن شما مسئولید.
سلام
من به خاطر یه سری مشکلات و دخالت برادرم دوروز مونده به عروسیمون همه چی بهم خورد. حالا همسرم میگه که من میترسم دوباره خانوادت دخالت کنن و از من میخواد که مهریموببخشم تا دوباره عروسی بگیریم. خیلی حالم بده خواهش می کنم کمکم کنین من چیکار کنم؟ بخشیدن مهریه با این شرایط کار درستیه؟از طرفی من خیلی تحت فشارم همه از من زمان عروسیمونو میپرسن و من هیچی نمیتونم بگم.ممنون میشم راهنماییم کنین.
سلام
گویا برای بخشیدن مهریه، هیچ تشریفاتی وجود ندارد و نیاز به شاهد، همسر، اذن پدر در و... نیست. شما میتوانید با مراجعه به دفترخانه اسناد رسمی، بخشیدن مهریه ثبت نمایید.
سلام
مهریه توسط دختر تعیین میشه یا پدرش یا قانون ... منظورم همون عرفشه
اگه یه دختر مهریه نخواد تکلیف چیه؟